0

Pääkirjoitus: Kuntamarkkinointi on taitolaji

Kunnat kilpailevat keskenään asukkaista, yrittäjistä ja matkailijoista. Kisaa käydään muun muassa kuntamarkkinoinnin keinoin. Ja kunnat kisaavat vieläpä siinä kuntamarkkinoinnissakin, sillä Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry ja Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys – Suoma ry järjestävät vuosittain kuntamarkkinoinnin SM-kilpailut.
Näkyvimpiä kuntamarkkinoinnin keinoja ovat iskulauseet. Kangasniemellä iskulauseena oli taannoin ”Suomen kaunein kunta”, joka harmillisesti haudattiin. Koska se oli tehokas. Käytän itseäni esimerkkinä. Kun etsin 10 vuotta sitten töitä Suomen paikallislehdistä törmäsin muiden muassa Kangasniemen Kunnallislehden työpaikkailmoitukseen. Kun sen äärellä mietin, mitä tiedän Kangasniemestä, pian jo muistin, että eikös se ollut se Suomen kaunein kunta. Niinpä luin sen työpaikkailmoituksen toiseenkin kertaan, ja nyt reilut 10 vuotta on vierähtänyt kangasniemeläisenä. Ja se iskulause pitää kutinsa. Kaunista on.

Kuntien iskulauseet ovat usein hyvin mitäänsanomattomia. ”Hyvä paikka elää ja asua” – ei jää kyllä mieleen. Iskulauseet voivat olla koomisia. Pielisen rannalla oleva Lieksa koitti pysäyttää ohiajavia tienvarsikyltillä, jossa luki ”Leppee jo kelemi, eessäs on Pielisen helemi.” Matkailijoiden kutsuminen kelmeiksi ei saanut varauksetonta ihailua osakseen.

Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa viime vuonna pärjäsi muun muassa Kylien Kolari, jossa EU-rahoitteisella hankkeella innostettiin kyläläisiä kehittämään matkailuvaltteja. Kuntamarkkinoinnin SM-kisoja on pidetty vuodesta 2006, ja sen palkituista ideoista voi ottaa koppia. Vaikkakin omaperäisyys ja rohkeus usein kannattaa. Mistä tunnemmekaan esimerkiksi Sonkajärven?
Kuntamarkkinointi on taitolaji.