0

Talven ja pimeän ajan nopeusrajoitukset astuvat voimaan

Maanteillä siirrytään alennettuihin nopeusrajoituksiin tästä päivästä alkaen. Talvinopeusrajoitukset ovat käytössä koko maassa viikonloppuun mennessä. Muuttuneet rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

Maanteillä nopeus on talviaikaan yleensä 80 km/t. Jyväskylässä 100 km/t jää moottoritiejaksoille Vaajakoskella, Kirrissä ja Keljossa. Muualla Keski-Suomen valtateillä 4 ja 9 voi keliolosuhteiden muutoin salliessa ajaa satasta yhteensä 65 kilometrin matkalla. Näiden kohteiden on arvioitu olevan joko rakenteellisesti tai liikenteellisesti riittävän turvallisia, jotta ne sallivat korkeamman nopeuden myös talvella ja pimeällä. 
Etelä-Savon alueella 100 km/h -nopeusrajoituksia jää talveksi voimaan yhteensä 67 kilometriä.

Pohjois-Savon Ely-keskus muistuttaa, että huonoilla keleillä on usein syytä käyttää merkeillä osoitettua alhaisempaa ajonopeutta. Liikennesäännöt velvoittavat kuljettajaa ottamaan huomioon sekä oman että muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Nopeuden alentaminen antaa yllättävissä tilanteissa lisää aikaa reagointiin ja lyhentää pysähtymismatkaa.
Talvi- ja pimeänajan rajoitusten ansiosta tutkimuksen mukaan säästyy 8 ihmistä liikennekuolemalta ja 36 ihmistä jää loukkaantumatta liikenteessä vuosittain. Sen lisäksi nopeuden lasku vaikuttaa edullisesti polttoaineen ja päällysteiden kulumiseen sekä vähentää päästöjä ja liikennemelua.

 

Kommentteja aiheesta “Talven ja pimeän ajan nopeusrajoitukset astuvat voimaan

  • 29.10.2019 at 22:53
    Permalink

    Suomessa talvinopeusrajoitukset tulevat taas voimaan lähipäivinä. Minkä takia talvirajoituksia oikein käytetään Suomessa? Onko niin että suomalaiset autoilijat ovat huonompia kuin ruotsalaiset tai norjalaiset autoilijat, jonka takia suomalaisia autoilijoita pitää ”rangaista” talvinopeusrajoituksilla? Ruotsissa ja Norjassa ei talvirajoituksia käytetä ja nopeusrajoitusten taso Ruotsissa on koko vuoden jotakuinkin sama kuin Suomessa kesällä – siis Ruotsin maanteillä 80, 90, 100, 110 tai 120 km/h.
    Totta kai onnettomuudet ja teiden kuluminen saadaan nollaan jos kielletään koko autoilu. Tähän päätelmään ei tarvita mitään tutkimuksia. Minusta Suomessa pitää luopua koko talvinopeusjärjestelmästä, ja luottaa autoilijaan kuten luotetaan Ruotsissakin.
    Kyllä autoilijan tulee osata suhteuttaa ajonopeutensa kelin mukaan ilman turhia rajoituksia ja kieltoja. Sitä paisti Suomessa on talvisin valtaosin hyvä ajokeli, jopa kesäolosuhteita vastaava. Tällaisissa olosuhteissa talvirajoitus tuntuu kiusanteolta. Lisäksi alennetut talvirajoitukset maksavat yhteiskuntataloudellisina kustannuksina satoja miljoonia euroja pidentyneinä matka-aikoina.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.