Ehdokkaan mielipide: Sote – kaatoon vai jatkoon?

Soteuudistus – taustalla miljoonien eurojen suunnittelukoneisto. Emme edes uskalla ajatella eurojen määrää ennenkuin kuuluvasti toitotettu soteuudistuksen kustannussäästö on toteutettu.

Tapaus 1: Perussairauksia sairastava asiakas tarvitsee kotiin palvelua heikon vointinsa vuoksi. Mikä avuksi kun kotiapu saapuu vasta huomenna. Soittaako numeroon 112 , sotekeskuksen palvelunumeroon vai uudelle soteuudistuksen tuottamalle palveluntuottajalle?

Jos 112 saapuu kotiin, onko niin, että todetaan ”sinulla ei ole hengen hätää, ei tarvetta autollemme”. Jää siis kotiin potemaan heikkoa vointiasi.

Soitatko siis sotekeskuksen palvelunumeroon tai uudelle sotemalllin palveluntuottajalle, pääset jonoon, näppäile puhelinnumerosi viestiä varten tai jää linjalle, joka katkeaa. Soitanko uudelleen?

Ei, odotan huomista. Minulle on tehty soteuudistuksen myötä kokonaissuunnitelma, kaikki sujuu.
Kotiapu saapuu sovitusti ja ratkaisee asian päivän myöhässä.

Tapaus 2: Nuori perusterveasiakas (ei työelämässä eikä työterveyshuoltoa) on potenut viikonlopun voimakasta flunssaa, arjen saapuessa on yhä voimaton. Hän tarvitsee apua mutta ei kykene voimattomuuttaan saapumaan sotekeskuksen vastaanottoon. 112 ei reagoi flunssaan. Onko ratkaisuna ystäväapu, sotemallin uusi palveluntuottaja vai flunssan sairastaminen erityksissä?

Tapaus 3: Asiakkaalla on kipeä ja punoittava luomi. Asiakas saa sotekeskuslääkäriajan tai varaa itse sotemallin uudelle palvelun tuottajalle. Lääkäri tutkii ja asiakas saa ajan laboratiotutkimuksiin. Asiakas käy kiltisti laboratoriotutkimuksissa ollessaan ravinnotta. Odotetaan toimenpidepäätöstä, se tulee. Odotetaan taas, nyt toimenpidettä. Viimein matka operatioon kahden sadan kilometrin päähän.

Totetuuko edellä mainituissa asiakaslähtöisyys?

Esimerkiksi kunnassa toimisi ns. arjen auttajia. He tapaavat jokaisen asiakkaan päivittäin ilman, että asiakkaan tarvitsee soittaa tai käyttää muita digitalisaation välineitä. He voivat olla esimerkiksi kolmannen sektorin edustajia, he ovat kunnan palkkaamia luotettavia henkilöitä. Heillä ei välttämättä ole sosiaali- ja terveysalan koulutusta. He ovat kuitenkin saaneet koulutusta asiakkaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Tarvittaessa he auttavat asiakkaan terveydenhuoltoon kuljettaen tai soittaen apua.

Hoitaja- tai lääkärivastaanotto digitalisaatiota (puhelin tai tietokone) hyödyntäen. Asiakastunnistukseen luotettava menetelmä esimerkiksi sormenjälki-identifiointi.

Yhdistetään asiakkaan käyntejä säästäen aikaa ja euroja.

Terveet, hyväkuntoiset ja omin voimin liikkuvat saavat avun. He pystyvät toimimaan digitalisaatiossa . Entä muut? He, jotka ovat heikompia ja kykenemättömiä hakemaan apua. Avun saavat vaivattomasti he, jotka sitä vähiten tarvitsevat.

Äänestä eduskuntaan heikompien puolesta toimiva asiantuntija.

Eduskuntavaaliehdokas Kaakkois-Suomen vaalipiiristä
Mervi Eskelinen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.